The geography of sex work: feminist perspectives

Phil Hubbard, geógrafo y Profesor Titular de Estudios Urbanos en la School of Social Policy, Sociology and Social Research de la University of Kent, Reino Unido.
Su intervención se enmarcó en la primera mesa redonda titulada “Investigación teórica en Geografía feminista” y por tanto destinada a profundizar en casos particulares de estudios teórico-prácticos de Geografía feminista. Así, su charla se centró en la investigación social y espacial que sobre la prostitución y sus formas de regulación se ha llevado a cabo en distintos países, enfatizando las consecuencias de la industria de la prostitución para la economía y la sociedad y, sobre todo, el peligro de las mujeres que trabajan o son forzadas a trabajar en ella.
Professor Phil Hubbard works in Urban Studies at the University of Kent, although he was trained as a geographer. His work draws on theories of the city developed in urban sociology and geography, particularly with a focus on urban disorder, both spatially and socially. This talk draws upon on research conducted in the different countries to contrast different approaches to the regulation of prostitution. Stressing that regulation is mainly designed to prevent the exploitation of women by men, demonstrating that different approaches have different consequences for women working in the sex industry, arguing that approaches designed to eradicate prostitution do not succeed in doing so, and actually place women in more danger. The talk will show why place matters in any analysis of prostitution law.

SEMINARIO: “WRITE YOUR ROLE / ESCRIBE TU ROL”
El seminario “Escribe tu rol” reunió a estudiantes de Geografía y otras disciplinas afines de diferentes países europeos para entender qué es la Geografía de Género y discutir sobre sus teorías y las formas de llevarlas a la práctica. La Gografía Feminista es un enfoque crítico en geografía que estudia los efectos espaciales de procesos humanos basado en el género. Uno de los objetivos fue aplicar conceptos teóricos a situaciones prácticas de desigualdad que se pueden entender a través de nuestra disciplina. Se trata de aprender en el campo académico y al mismo tiempo sensibilizar en asuntos muy delicados y no tratados con tanta asiduidad, y que, sin embargo, son cruciales para avanzar hacia una sociedad más progresista e innovadora. El seminario fue organizado por la Asociación Europea de Jóvenes Geógrafos (EGEA) en Sevilla, Guadalgea, gracias a la ayuda de la Fundación de Juventud Europea del Consejo de Europa y el Departamento de Geografía Humana, la Facultad de Geografía e Historia y el Vicerrectorado de Relaciones Institucionales de la Universidad de Sevilla.
The seminar “Write Your Role” brought together students of geography and other disciplines with an interest in feminist theory to discuss, understand and work on putting feminist geography theories into practice to work towards an equitable situation in regards to European gender relations. Feminist geography is a research branch which is dedicated to studying the spatial effects of human processes, based upon gender. Introducing the concept of looking at gender within a scientific and practical framework within our own association’s practices was one of our aims. At the same time, it served to both European student groups and wider society in raising awareness, and spreading ideas that seek to bring the necessary change in society to combat gender inequities. The seminar was organised between the 3r and the 8th March 2016 by the European Geography Association of Young Geographers (EGEA) in collaboration with the European Youth Foundation from the Council of Europe and the Human Geography Department, the Geography and History Faculty and the Vicerrectorate of Institutional Relations at the University of Sevilla.