Compulsory coupledom and single existance

Eleanor Wilkinson es geógrafa feminista y Profesora Contratada de Geografía Humana en el Department of Geography and Environment de la University of Southampton, Reino Unido.
Sus investigaciones se centran en las interacciones entre la cultura, la intimidad y la economía política. La profesora Wilkinson fue la segunda ponente de la primera mesa redonda y su conferencia versó sobre las formas mediante las que la geografía feminista puede ayudarnos a entender la importancia del estado sentimental (pareja/soltería) para teorizar los espacios de exclusión y desigualdad. De este modo, examina la presión que sienten aquellas personas solteras en los espacios destinados a las parejas y cómo las mujeres que han decidido no tener pareja interactúan con la sociedad.
Dr. Eleanor Wilkinson is a feminist geographer from the University of Southampton in the UK; she’s interested in exploring the intersections in between intimacy, culture, and political economies. Her talk outlines the ways in which feminist geography can begin to help us understand the importance of the coupled/single binary when theorizing spaces of exclusion and inequality. She examines some the constraints and pressures felt by those who are seeking to carve out spaces outside of coupledom. It explores the lives of women who are not part of a romantic couple, drawing upon biographical narrative interviews with those who define themselves as ‘single by choice’.

SEMINARIO: “WRITE YOUR ROLE / ESCRIBE TU ROL”
El seminario “Escribe tu rol” reunió a estudiantes de Geografía y otras disciplinas afines de diferentes países europeos para entender qué es la Geografía de Género y discutir sobre sus teorías y las formas de llevarlas a la práctica. La Gografía Feminista es un enfoque crítico en geografía que estudia los efectos espaciales de procesos humanos basado en el género. Uno de los objetivos fue aplicar conceptos teóricos a situaciones prácticas de desigualdad que se pueden entender a través de nuestra disciplina. Se trata de aprender en el campo académico y al mismo tiempo sensibilizar en asuntos muy delicados y no tratados con tanta asiduidad, y que, sin embargo, son cruciales para avanzar hacia una sociedad más progresista e innovadora. El seminario fue organizado por la Asociación Europea de Jóvenes Geógrafos (EGEA) en Sevilla, Guadalgea, gracias a la ayuda de la Fundación de Juventud Europea del Consejo de Europa y el Departamento de Geografía Humana, la Facultad de Geografía e Historia y el Vicerrectorado de Relaciones Institucionales de la Universidad de Sevilla.
The seminar “Write Your Role” brought together students of geography and other disciplines with an interest in feminist theory to discuss, understand and work on putting feminist geography theories into practice to work towards an equitable situation in regards to European gender relations. Feminist geography is a research branch which is dedicated to studying the spatial effects of human processes, based upon gender. Introducing the concept of looking at gender within a scientific and practical framework within our own association’s practices was one of our aims. At the same time, it served to both European student groups and wider society in raising awareness, and spreading ideas that seek to bring the necessary change in society to combat gender inequities. The seminar was organised between the 3r and the 8th March 2016 by the European Geography Association of Young Geographers (EGEA) in collaboration with the European Youth Foundation from the Council of Europe and the Human Geography Department, the Geography and History Faculty and the Vicerrectorate of Institutional Relations at the University of Sevilla.